Jabra headset – Hvad ligger bag navnet?
Jabra – Hvad ligger bag navnet?
Nogle mennesker argumenterer for, at der ligger meget kraft eller personlighed gemt i et navn. Bare spørg alle numerologer eller Skrammer Sølvguitar fra Ry. Denne urkraft ligger ikke kun i os mennesker, den spreder sig ud over alt, hvad der indgår i vores hverdag. Lige fra kæledyr til køleskabe.
Det er derfor ikke kun hos marketingsafdelinger verden over, at produktets navn kan ændre verdens gang. Forskere fik f.eks. studerende til at ændre syn på samme usunde slik ved at ændre navnet fra ”Candy chews” til ”Fruit chews”. Ganske radikalt, og ganske interessant!
Et navn, der signalerer kvalitet, innovation, bæredygtighed og eksklusivitet, kan øge interessen og skabe en positiv følelse, allerede før at man overhovedet har set selve produktet.
Derfor lægger producenter en stor indsats, når deres nye produkter skal i døbefonten, og nogle navne kan være endog særdeles gennemtænkte, da de nogen gange betyder mere, end man umiddelbart skulle tro. Forskellige talkombinationer og bogstaver kan bære på en hemmelig betydning, som kun de allermest indviede kender.
Og sådan en betydning gemmer der sig bag rækken af Jabra headset.
Nok til at give Robert Langdon en lang eftermiddagshovedpine. Da Vinci Mysteriet var kun begyndelsen. Columbia Pictures
Men hvis du giver os 10 minutter af din tid, lover vi at sætte dig ind i den mytiske verden, der hedder Jabras navngivningssystem. Og når du først mestrer den, kan du på blot få millisekunder vide, om du har dit nye udkårne headset mellem hænderne, eller om du får lyst til at stikke af ved alteret.
For at nå så langt, bliver vi nødt til at sende dig tilbage til lugten af gamle leverpostejsmadder, hysteriske ringeklokker og lyden af kridt på en våd tavle. Vi skal helt tilbage til skolen!
Velkommen til navngivningstimen
Jabras tre mest berømte serier af headsets er Elite, Evolve og Engage. De gennemtænkte og flot alliterative navne leder tankerne hen på styrke, kvalitet, effektivitet, innovation og bogstavet E, hvilket er præcis de associationer, Jabra gerne vil give os. Vi må se, om der kommer nye serier ud i fremtiden med navne som Endorse, Endure eller Excite, men indtil videre har vi de tre store E’er fra Jabra.
Hver serie kommer i flere forskellige modeller, og det er dem, vi vil kigge lidt nærmere på her. For Jabra er faktisk så generøse at pirre den indre Robert Langdon i os alle ved at lægge ledetråde ud i navnet om kvalitet og design i deres headsets. Så velkommen til navngivningstimen!
God, bedre eller bedst?
Hvis du kigger ud over serienavnet, har Jabras headset et lille nummer stående for enden, som går mellem 20-90. Og en gang imellem et subtilt bogstav stående allersidst. Og som vi allerede har givet rigeligt med hints om, kan du finde mange informationer gemt i de små detaljer.
Så frem med forstørrelsesglasset. Nu bliver det alvor!
Headsets med betegnelse 20-30 betyder, at det er et professionelt headset med alle de grundlæggende funktioner, du skal bruge for at holde professionelle samtaler på kontoret, men uden de mange dikkedarer og ekstra funktioner, som ikke alle render rundt og efterspørger.
Det er et godt headset til få penge til dig, der kræver god kvalitet, men som for det meste kun bruger det til samtaler foran computeren uden behov for sønderlig støjreduktion eller HiFi-lyd. Med andre ord leverer det alt, hvad du har brug for, og ikke så meget mere.
Det næste niveau på kvalitetsskalaen har fået en modelbetegnelse med tallene 40-60. Dette er et mid-class headset, som har kvalitet og funktionalitet til professionel kommunikation på et lidt højere niveau. Hvis du bruger headsettet meget i løbet af arbejdsdagen, og du derfor har brug for bedre kvalitet, komfort og holdbarhed, vil du sætte pris på de ekstra funktioner, der følger med.
Jabras topmodeller, eller klassens duks, om du vil, er blevet tildelt modelbetegnelse 70-90. Her taler vi om professionelle headset med ekstremt høj komfort, top notch lydkvalitet, ofte inklusive aktiv støjreduktion, god batterilevetid og flere andre uvurderlige kvaliteter til den aktive medarbejder, der engagerer sig meget i enhver form for kommunikation, og som virkelig værdsætter samtalerne med kolleger, kunder og partnere.
Læs også: Støjreducerende hovedtelefoner og headset: En guide
Ledning eller trådløs frihed?
Nu har vi berørt tallene, der signalerer kvalitetsniveauet. Det stigende nummer er lig med større kvalitet - ret enkelt og logisk!
Men nu bliver det meget mere spændende.
Vi er kun lige begyndt. Så slå dig ned i sædet og hold på hat og briller. For nu bliver det alvor!
Hvis et modelnummer slutter med 0, betyder det i Jabras verden, at headsettet har en ledning, enten en almindelig USB-ledning til din computer, eller mikro-USB eller jack-stik til en mobiltelefon. Og hvis et modelnummer slutter i 5, betyder det at headsettet er trådløst, det vil sige, det er udstyret med Bluetooth, eller en DECT-forbindelse.
Læs også: Trådløst headset: Er Bluetooth altid det rigtige?
Mono eller Stereo?
Efter tallet kommer så en gang imellem et sødt efterspil kaldet Mono eller Stereo (eller en sjælden gang imellem Duo – bare fordi!). Det handler om, hvorvidt headsettet har én eller to høretelefoner. Og hvis headsettet ikke har noget af dette i navnet, ja, så findes der kun en slags.
Vil du nøjes med en høretelefon på ét øre, så du har det andet øre fri til at følge med i, hvad der sker omkring dig? Vil du frit kunne tale med kolleger ved siden af uden at skulle tage headsettet af? Og lytter du ikke ret meget til musik i dit headset? Så kan det være, at Mono passer dig bedst. Alle headset, som hedder noget med Mono har kun den ene høretelefon.
Og med Stereo (eller Duo) har du i stedet to ørepuder, der leverer lyd til begge ører. Det er perfekt for dig, der har brug for at fokusere under samtalen og gerne vil lukke støj ude, eller som også ønsker at lytte til musik, mens du koncentrerer dig om dine opgaver.
UC eller MS?
Til sidst kan du på nogen modeller se et lille UC eller MS tilknyttet navnet. Det gælder især headsets i Evolve-serien. Og her er forskellen mindre oplagt, hvorfor det også forvirrer mange.
Det hele handler om et stykke software fra Microsoft, der hedder Skype for Business. Det er en softphone, nærmere betegnet et computerprogram du bruger til at ringe ud til andre og modtage opkald. Altså en telefon på din computer.
Professionelle PC-headset er alle optimeret til disse softphones, så du f.eks. kan bruge kontrolfunktionerne på headsettet, såsom lydstyrke, besvar/læg på, sæt mikrofonen på mute, osv.
Microsoft giver et særligt certifikat til produkter, som er indrettet til deres Skype for Business, og i visse henseender betyder det, at Jabra har besluttet sig for at splitte produktionen op i to:
UC står for Unified Communications, hvilket er en fancy måde at betegne softphones på, hvor der ofte både er chatfunktioner og video tilknyttet, samt integration med kalendere, lokationer, osv. Velkommen til det 21. århundrede!
MS (eller UC MS) er kun til Skype for Business, mens UC er til alle andre softphones. Hvis du vil vide mere om det, går vi mere ind i Skype for Business certificeringen her.
Den store Jabra headset navngivningseksamen
Så er det tid til nogle at føre al denne teori ud i praksis for at se, om vi har forstået det hele. Det er tid til eksamen!
Spørgsmål:
Et meget populært og professionelt headset er Jabra Evolve 40 MS Stereo. Hvad kan vi finde ud af fra det navn?
Svar:
Modelnummeret 40 betyder, at headsettet ligger i mellemprisklassen. Ud over det mest basale, også indeholder det nogle ekstra fordele. Her er det ørepuder i en lidt lækrere kunstlæder og en lysindikator, der tydeligt, men dog diskret, viser dine kollegaer, at du er optaget i en samtale. Og ”0” til sidst indikerer, at headsettet har en ledning, som du kan koble til en computer eller mobiltelefon.
MS henviser til, at du er i sikker havn, hvis du bruger Microsoft Skype for Business, og endelig angiver Stereo, at det er et headset med to høretelefoner.
Jabra Evolve 40 MS Stereo (40 = mid-range kvalitet, 0 = ledning, MS = Skype for Business, Stereo = to høretelefoner (selvom det ikke kan ses her).
Spørgsmål:
Hvis vi nu bevæger os videre og sammenligner med Jabra Evolve 75 UC, hvad er så forskellen?
Svar:
Her har Jabra opgraderet Evolve 40 ved også at tilføje aktiv støjreduktion, en endnu bedre lyd i høretelefonerne, og HD Voice der giver krystalklare samtaler. Detbetyder, at tallet havner oppe i 70’erne. Tilføj dobbelt Bluetooth, som du kan slutte til to enheder på samme tid, og du har 5-tallet til sidst. UC er til alt andet end Skype for Business
Men hov, siger du nu! Der står hverken Mono eller Stereo? Det skyldes, at der kun findes én udgave, nemlig Stereo-versionen. For hvad hjælper aktiv støjreduktion, hvis du kun har det på ét øre? Hvis du husker længere oppe: Hvis der ikke er mindst to versioner, så stryger Jabra den del af navnet.
Hvis du fik alle rigtige, udlodder vi 5 stærke point og dette smukke mærkat, du kan stille på din trofæhylde. Inden du lægger det op på din LinkedIn-profil til fuld skue for omverdenen, må vi dog nok skynde os at tilføje, at det naturligvis ikke er officielt og af særdeles hjemmelavet karakter.
Jabra Evolve 75 UC, 70 + 5 = topklasse + trådløs. UC = alt andet end Skype for Business. Som du kan se, er manden på billedet yderst tilfreds! Eller anstrengt. Vi er ikke så gode til ansigtsaflæsning. Men mest sandsynlig tilfreds.
Men, men, men! Pludselig bliver det spændende igen, fordi vi finder også et headset kaldet Jabra Evolve 75e UC. Hvad betyder dette "e" så? Jo, hele Evolve-serien er skabt til at dække alle behov, fra de mest grundlæggende krav på professionelle samtaler, til meget avancerede højttalere til den musikelskende HiFi-ekvilibrist.
Men udviklingen går hurtigt fremad, og Jabras innovationstrang har medført, at du nu endelig kan pakke dig ind i de stadig mere populære in-ears, også som kontorheadset.
Takket være deres fleksibilitet og komfort regner vi faktisk med at se dem overalt på kontorer, arbejdspladser, fitnesscentre og ude på gaden i nær fremtid. Bogstavet "e" står blot for "ear-buds", som du sætter i øret. Så nu ved du det!
Jabra Evolve 75e, 70 + 5 + e = topklasse + trådløse + in-ears. UC er Unified Communications, så du kan bruge det til PC.
Og, bare for at smide endnu et bogstav med en betydning på banen, så vil vi nævne f.eks. Jabra Evolve 65t. ”T” står i Jabras verden for True Wireless. Det betyder helt enkelt, at ledningerne er smidt helt på porten, så du står tilbage med to bittesmå og yderst diskrete høretelefoner, som du sætter i ørerne.
Den trådløse frihed er total, og dette minimale in-ear headset kan næsten ikke ses, når de sidder, hvor de skal. På trods af et meget kompakt format indeholder de hele fire støjreducerende mikrofoner, smækker lyd og en rækkevidde på helt op til 10 meter. ”T” som i True Wizardry, kunne man næsten sige.
Jabra Evolve 65t UC, 60 + 5 + t + UC = mid-class + trådløse + true wireless in-ears + UC så du også kan slutte det til computerens softphone. Selvom Evolve 65t faktisk sprænger rammerne for et mid-class headset, da både teknologi og byggematerialer er til et højere nummer på skalaen.
Frikvarter: Ikke helt så vellykkede navne
Nu hvor du har været udsat for et sandt bombardement af Jabra headset, fortjener du en lille opkvikker i form af lidt mere uheldige navngivninger. Såsom den her MP3-afspiller.
For der er mange eksempler på navne, der lyder helt forkerte, ligger lidt for tæt op ad andre dumme ord eller giver helt forkerte signaler i et andet land eller på et andet sprog, hvis du har til hensigt at lancere produktet internationalt.
Jabra Evolve, Engage og Elite kan næppe give ukorrekte signaler eller være forbundet med eventuelle negative følelser eller værdier nogen steder. I hvert fald ingen steder, vi har været. Men andre producenter har ikke altid haft den samme tur i den.
Da den store indiske bilproducent Tata skulle lancere en helt ny lille bil, var forventningerne selvfølgelig store. I starten syntes de nok at modellnavnet Zica var en rigtig god ide - indtil virusepidemien brød ud på cirka samme tid. Det tog et stykke tid, før nogen reagerede på navnet, men da WHO gik ud bredt og advarede fra den frygtelig farlige zika- virus, var der kun en vej at gå.
Virusset blev klassificeret som en international trussel mod folkesundheden, og det vil man nok som bilproducent absolut ikke blive forbundet med. Men for at undgå dårlig omtale og i stedet skabe en positiv publicitet omkring denne fejl, valgte Tata at annoncere en konkurrence, hvor alle kunne deltage og stemme frem det nye navn, som til sidst blev til Tiago.
Selvom det ikke altid heller er en god ide at spørge folket, se bare dette klassiske eksempel.
Her har vi nogle flere klassiske eksempler på navne, der ikke har været helt vellykkede ved en international lancering:
Isuzu GIGA Light Dump – Det er altid godt at lægge ud med lidt latrinær humor.
Daihatsu Charade - er den virkelig en rigtig bil, eller prøver den bare at lade som om den er...?
Dodge Swinger - en meget populær bil blandt de relationelt frisindede ...
Læs mere om Jabra Evolve serien her